Списание ХИ&Т

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Home Archived articles

Хранителната индустрия да ползва натурални оцветители!

E-mail Print PDF
There are no translations available.

Обща практика е, хранителната индустрия да използва различни добавки под формата на оцветители, антиоксиданти, подсладители, аромат-овкусители, емулгатори и стабилизатори. Те се добавят към продукта, за да направят неговата консистенция и цвят привлекателни за купувача. Новите изследвания, подпомагани от UK Food Standards Agency (FSA) имат грижата да внесат яснота между различните оцветители и консерванти (като натриев бензоат) и хиперактивността у децата Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Провеждането на тези изследвания повдига въпроси относно използването на различни адитиви за човешка консумация.

Изследванията, проведени от Университета в Саутхемптън, от името на UK Food Standards Agency (FSA), се опитаха да развият тезата дали елиминирането  на положителните (сигурни) хранителни адитиви свързани с хиперактивността, ще доведат до нейното намаляване. Изследванията са правени в две посоки - изследване с плацебо-ефект, използвайки две различни смеси на адитиви и изследвайки въздействието върху неясното поведение на децата. Плацебо-ефектът е удивителен аспект на човешката психология. При него се симулира лечение, а симптомите на пациента се подобряват, само защото той вярва, че ще се възстанови. За съжаление въздействието може да бъде и негативно.

храниДадени са по две мостри на  120 деца  на три години и още 120 на 8-9 годишни деца. От децата, които са били доброволци произволно е направена представителна извадка. Нивата на хиперактивност при тях варират от нормално високи до високи.Изучаването е водено на два етапа - в първата фаза, която продължава шест седмици, на децата са били давани от двете смесени напитки, съдържащи изкуствени  оцветители за хранителни цели и добре познатият консервант натриев бензоат.Напитка Микс А съдържа - Е110 (златисто-жълто), Е102 (тартразин), Е122 (кармазин), понсо (R/Е124) и натриев бензоат (Е211). Напитка Микс В е била направена от златисто-жълто (Е110), хинолиново-жълто (Е104), кармазин (Е122), ярко червен (Е129) и отново натриев бензоат. В етапите на  тази фаза децата консумират миксовете и плацебото за една седмица, последвано от едноседмичен период за другата фаза.

Във  фаза две, на децата в по-голямата възрастова група са били давани  плацебо или активни напитки (подобни на Микс А или В).Резултатите не фиксират точен отговор и се смята, че е било статистически разпознато увеличение в нивото на хиперактивното поведение. Изследователите също идентифицират увеличаване нивата на хиперактивност в децата с по-отдавнашна диагноза на този проблем. Британският комитет по токсикология е бил помолен да оцени резултатите от изследванията от FSA и заключава, че в случай на подкрепящи данни за внушаване, известни смеси на изходните оцветители заедно с консерванта - натриев бензоат, може би, предизвикват повишаване на хиперактивността у децата от основната възрастова група. Въпросът е - какви точно са изводите за заинтересованите консуматори относно диетата и храненето на техните деца и ефекта върху тяхното поведение.

За съжаление, родителите имат малък контрол върху това с какво се хранят техните деца извън дома. Не са  били  взети предвид сладоледите във фунийки, които се продават без обозначение за съдържанието на подобни съставки. Анализите показват, че някои деца реагират много осезателно на някои адитиви, други – не реагират и е невъзможно да се съставят твърди заключения относно ефекта върху всички детски възрасти.Между 5 и 10% от децата в училище страдат от някои форми на хиперактивност, невъзможност да съсредоточат вниманието си и дезориентация, което пречи и на учебния процес. Във Великобритания са установени около 360000 такива случая на хиперактивност, които се нуждаят от медикаментозно лечение. Този процес се увеличава лавинообразно от деветдесетте години насам. На тази диагноза се е гледало със снизхождение в миналото, но днес буди все повече безпокойство.

Глобалният пазар на добавки е оценен на 18 милиона долара. Той расте с 2,4% за годините между 2001 и 2004 г. и все още  увеличава своите размери. Много от производителите декларират, че удовлетворяват изискванията на консуматорите, но продължават поради комерсиалния си интерес да вграждат вредни добавки. По-голямата част от етикетите на безалкохолните напитки и захарните изделия все още съдържат по няколко Е-номера и полезността им трябва да бъде подложена на съмнение. Британската асоциация на безалкохолните напитки (BDSA) потвърди, че от продуктите, които се произвеждат, най-голямо внимание напоследък отделят на Е-номерата и здравето на децата. Те апелират към премахване на изкуствените оцветители от продуктите, предназначени за най-малките деца. По материали от чуждия печат:инж.

Теодора ГРОЗЕВА

 

Add your comment

Very HappySmileWinkSadSurprisedShockedConfusedCoolLaughingMadRazzEmbarrassedCrying or Very SadEvil or Very MadTwisted EvilRolling EyesExclamationQuestionIdeaArrowNeutralMr. GreenGeekUber Geek
Your name:
Your website:
Subject:
Comment:
  The word for verification. Lowercase letters only with no spaces.
Word verification:

Who's online

We have 11 guests online
Ulti Clocks content
English (United Kingdom)

Polls

Как кризата повлия на Вашия бизнес?