Редовният прием на специално разработен доматен-соев сок, богат на растителни съединения, намалява няколко ключови маркера на възпаление при възрастни със затлъстяване само след четири седмици. Резултатите от новото изследване показват, че тази напитка може да служи като функционална храна, помагаща за контрола на хроничното възпаление, което е в основата на много дългосрочни здравословни проблеми.

Учените установяват, че сокът, съдържащ високи нива на ликопен и соеви изофлавони, значително понижава кръвните концентрации на три протеина, свързани със системното възпаление. Този ефект е отчетен при сравнение с контролен доматен сок, в който тези специфични съединения липсват. Водещият автор на изследването Джесика Купърстоун, доцент по градинарство и култури в Охайския държавен университет, подчертава значението на това да се тестват хранителните интервенции по строг научен метод, за да се докаже реалното им противовъзпалително действие.

Защо точно домати и соя

Ликопенът е каротеноид, отговорен за червения цвят на доматите и някои други плодове и зеленчуци. Соевите изофлавони принадлежат към групата на флавоноидите и могат да имитират някои действия на хормона естроген. И двете съставки са естествени фитохимикали с важна роля за здравето.

Използваният в изследването доматен-соев сок е разработен преди години от изследователи в Охайо, след като по-ранни проучвания показват, че диетите, богати на доматени продукти или соя, са свързани с по-нисък риск от рак на простатата. Сокът е направен от специално селектирани домати с повишено съдържание на ликопен и е обогатен с екстракт от соеви изофлавони. Последващи проучвания установяват, че консумацията му води до по-ниски нива на простатно-специфичния антиген при някои мъже с рак на простатата, а други данни сочат, че комбинацията влияе положително на метаболитните процеси, свързани със затлъстяването.

Резултати от клиничното изпитване при хора

В изследването участват дванадесет здрави възрастни хора със затлъстяване. В продължение на четири седмици те пият по две кутии от шест унции от доматено-соевия сок всеки ден. След период на изчистване на организма, те консумират доматен сок с ниско съдържание на каротеноиди за още четири седмици. Изследователите събират кръвни проби преди и след всеки период, за да измерят цитокините, които представляват възпалителни протеини, произвеждани от имунната система.

Само доматено-соевият сок води до значително намаляване на три специфични цитокина, известни като интерлевкин-5, интерлевкин-12p70 и гранулоцитно-макрофагорен колониостимулиращ фактор. Наблюдава се и тенденция към понижаване на тумор-некрозиращия фактор алфа, въпреки че тази промяна не достига статистическа значимост.

Промени извън възпалителните маркери

Екипът изследва и урината на участниците за промени в метаболитите, които са молекули, отделящи се при разграждането на хранителните вещества. Някои промени в метаболитите се появяват след консумацията и на двата вида сок, което показва, че доматите имат биологичен ефект дори без извънредно високи нива на ликопен.

Въпреки това, промените, свързани с метаболитите на соевите изофлавони, са изключително ясни при хората, пили обогатения сок. Тези резултати предоставят допълнителни доказателства, че напитката влияе на човешката биология по измерим начин, което отваря врати за по-дълбоко разбиране на връзката между храната и здравето.

Потенциални ползи за пациенти с панкреатит

Изследователският екип вече е събрал доказателства от изследвания върху животни, които показват, че доматено-соевият сок може да намали възпалението и тежестта на хроничния панкреатит. Тези открития помагат за стартирането на ново пилотно клинично изпитване, финансирано от Националния институт по диабет, храносмилателни и бъбречни заболявания, насочено конкретно към пациенти с панкреатит.

В момента грижите за хората с това състояние са предимно палиативни и насочени към контрол на болката и стомашно-чревните симптоми. Хипотезата на учените е, че доматено-соевият сок може да послужи като достъпна интервенция за директно намаляване на възпалението в панкреаса и подобряване на качеството на живот на пациентите. Работата по проекта е подкрепена от Министерството на земеделието на САЩ, Националните институти по здравеопазване и няколко специализирани фондации към Охайския държавен университет.

Източник: ScienceDaily